Είναι πλέον γεγονός: Το Uber, η εφαρμογή η οποία διασυνδέει μη επαγγελματίες οδηγούς αυτοκινήτων με ανθρώπους που αναζητούν μέσο για τη μετακίνησή τους, βρίσκεται «εντός των πυλών» όχι μόνο της Αθήνας, όπως είχε γίνει γνωστό τις προηγούμενες εβδομάδες, αλλά και της πανελλαδικής παρουσίας.Μάλιστα, η εταιρεία έχει προχωρήσει και στην πρώτη της πρόσληψη στελέχους για την αγορά της Ελλάδας, το υπόβαθρο του οποίου παρουσιάζει σήμερα το Startupper.gr.Παίρνοντας τα πράγματα από την αρχή, θα πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι οι πληροφορίες περί ελληνικού λανσαρίσματος της αμφιλεγόμενης εφαρμογής
διέρρευσαν το καλοκαίρι με τη δημοσίευση δύο αγγελιών για την πρόσληψη γενικού διευθυντή χώρας και διαχειριστή κοινότητας/υπεύθυνο επικοινωνίας. Σε προηγούμενο ρεπορτάζ, το Startupper.gr ανέφερε ότι ο όγκος των αιτήσεων που δέχθηκε η εταιρεία την ανάγκασε να κατεβάσει τις δύο αγγελίες μέσα σε λίγες ημέρες.
Στο τέλος Οκτωβρίου δημοσιεύθηκε η πληροφορία ότι η εταιρεία είχε ανοίξει την πλατφόρμα εγγραφής ενδιαφερόμενων οδηγών για την πόλη της Αθήνας. Μέσα σε λίγες ημέρες οι 100 πρώτες διαθέσιμες θέσεις είχαν καλυφθεί.
Αυτό, ωστόσο, που έλαθε της προσοχής των μέσων ενημέρωσης είναι το γεγονός ότι η εταιρεία έχει ανοίξει την πλατφόρμα εγγραφής νέων οδηγών όχι μόνο για την πόλη της Αθήνας, αλλά και για όλη την Ελλάδα. Μία γρήγορη αναζήτηση δείχνει ότι η Uber αναζητά οδηγούς για την Αλεξανδρούπολη, την Ξάνθη, την Θεσσαλονίκη, τα Ιωάννινα, την Λάρισα, τα Τρίκαλα, τη Λαμία, την Πάτρα, την Καλαμάτα, την Σπάρτη, ακόμα και για νησιά όπως η Μυτιλήνη, η Ρόδος, η Ζάκυνθος, η Κεφαλονιά, η Σαντορίνη και η… Μύκονος!
Η εξέλιξη αυτή «δένει» με την ανάλυση έμπειρων στελεχών της αγοράς προς το Startupper.gr ότι αφενός η Uber στο πρώτο στάδιο λειτουργίας της στην Ελλάδα θα αξιοποιήσει το αυξημένο τουριστικό ρεύμα προς την χώρα, εκμεταλλευόμενη το «όνομα» που ήδη έχει στις χώρες των επισκεπτών, και αφετέρου ότι η εταιρεία – στο πλαίσιο της καμπάνιας «Uber Παντού» – έρχεται στη χώρα με στόχο να «παίξει» επιθετικά, λανσάροντας σε όλη τη χώρα, και «σαρώνοντας» τον ανταγωνισμό από τις εταιρείες ταξι ή τις εφαρμογές κλήσης τους.
Βεβαίως, και καθώς η ίδια η εταιρεία τηρεί «σιγήν ιχθύος», δεν είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε αυτή την στιγμή εάν θα λανσάρει την εφαρμογή της πανελλαδικά ταυτόχρονα ή σταδιακά, με πρώτο «σταθμό» την Αθήνα. Θα πρέπει πάντως να διευκρινισθεί ότι η δυνατότητα εγγραφών για όλες τις ελληνικές πόλεις δεν συνεπάγεται ότι η εφαρμογή θα λανσαρισθεί ταυτόχρονα σε όλες ή σε πολλές από αυτές, καθώς η ίδια δυνατότητα υπάρχει για μεγάλες πόλεις σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες στις οποίες η εφαρμογή έχει παρουσία, παρ’ ότι η εφαρμογή παρέχεται μόνο για την πρωτεύουσα ή για μία ή δύο ακόμη πόλεις. Η δυνατότητα εγγραφών για τις υπόλοιπες πόλεις θα πρέπει να εκληφθεί περισσότερο ως μία πλατφόρμα εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τις επόμενες κινήσεις της εταιρείας και πάλι στο πλαίσιο της καμπάνιας «Uber Παντού».
Μία ακόμη ενδιαφέρουσα εξέλιξη η οποία προϊδεάζει για τις προθέσεις της εταιρείας στην ελληνική αγορά είναι η σελίδα εγγραφών νέων συνεργαζομένων οδηγών, η οποία ακολούθησε τη σελίδα εγγραφών των 100 πρώτων. Σε αυτή τη σελίδα βλέπουμε ότι η Uber θα λανσάρει – ή τουλάχιστον έτσι φιλοδοξεί – στην αγορά της Αθήνας τρεις διαφορετικές υπηρεσίες: την uberX (η υπηρεσία που δημιουργεί τις αντιδράσεις των επαγγελματιών οδηγών, καθώς συνεργάζεται με μη επαγγελματίες), την UberBLACK (η υπηρεσία πιο πολυτελών μετακινήσεων) και την UberTAXI (η οποία συνεργάζεται με αδειοδοτημένους οδηγούς ταξί).
Αντιγράφοντας από την ιστοσελίδα του Uber, τα απαιτούμενα που ζητώνται για τους συνεργάτες της κάθε υπηρεσίας είναι:
- uberX: Οποιοσδήποτε κάτοχος διπλώματος οδήγησης και προσωπικής ασφάλειας, ηλικίας άνω των 21 ετών, με οποιοδήποτε τετράθυρο όχημα μεσαίου ή μεγάλου μεγέθους σε καλή κατάσταση.
- UberBLACK: Οποιοσδήποτε σωφέρ με επαγγελματικό δίπλωμα οδήγησης και προσωπική ασφάλιστική κάλυψη, με όχημα τύπου μαύρου sedan ή SUV που μπορεί να φιλοξενήσει από 4 έως 6 επιβάτες.
- UberTaxi: Οποιοσδήποτε οδηγός με άδεια από τις δημόσιες αρχές για οδήγηση ταξί και κάτοχος σχετικού οχήματος.
- uberX: Οποιοσδήποτε κάτοχος διπλώματος οδήγησης και προσωπικής ασφάλειας, ηλικίας άνω των 21 ετών, με οποιοδήποτε τετράθυρο όχημα μεσαίου ή μεγάλου μεγέθους σε καλή κατάσταση.
- UberBLACK: Οποιοσδήποτε σωφέρ με επαγγελματικό δίπλωμα οδήγησης και προσωπική ασφάλιστική κάλυψη, με όχημα τύπου μαύρου sedan ή SUV που μπορεί να φιλοξενήσει από 4 έως 6 επιβάτες.
- UberTaxi: Οποιοσδήποτε οδηγός με άδεια από τις δημόσιες αρχές για οδήγηση ταξί και κάτοχος σχετικού οχήματος.
Θα πρέπει να τονίσουμε τη σημασία αυτής της σελίδας, καθώς δείχνει τις μορφές υπηρεσιών με τις οποίες λειτουργεί σε κάθε πόλη η εταιρεία. Για παράδειγμα για τις ευρωπαϊκές αγορές της Μαδρίτης, του Βερολίνου, της Πράγας ή του Λονδίνου παρέχονται μία ποικιλία υπηρεσιών, από την uberX ή την uberPOP («peer-to-peer» πλατφόρμα για την απευθείας επικοινωνία και διαμοιρασμό διαδρομών μεταξύ των χρηστών) μέχρι την UberLUX ή την UberEXEC (υπηρεσίες παροχής πολυτελών ή εταιρικών μετακινήσεων). Κατά συνέπεια, για την αγορά της Αθήνας αποκαλύπτεται η πρόθεση της εταιρείας αφενός να λειτουργήσει με το «διασπαστικό» μοντέλο του uberX, αλλά αφετέρου και να συνεργασθεί με υφιστάμενους οδηγούς ταξί για ανεύρεση πελατείας μέσα από την εφαρμογή της εταιρείας.
Σε ό,τι αφορά στη διαδικασία προσλήψεων της εταιρείας – η οποία έχει προκαλέσει μεγάλο ενδιαφέρον στην αγορά των στελεχών της Αθήνας – οι πληροφορίες που κυκλοφόρησαν επίσης στο τέλος Οκτωβρίου ανέφεραν ότι έχουν κλείσει τα δύο πρώτα στελέχη και ότι αναζητείται ένα ακόμη – τρίτο – στέλεχος, για τη θέση του επικεφαλής λειτουργιών και logistics.
Πράγματι, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες του Startupper.gr, έχει ήδη προσληφθεί το πρώτο στέλεχος της Uber για την αγορά της Ελλάδος και αφορά στη θέση του υπεύθυνου μάρκετινγκ και επικοινωνίας. Το όνομα προς το παρόν δεν διαρρέεται, ωστόσο οι πληροφορίες του Startupper.gr αναφέρουν ότι πρόκειται για ένα στέλεχος με «πλούσια» εμπειρία στον τομέα της δημοσιογραφίας, των social media και του digital, καθώς και της επικοινωνίας και του μάρκετινγκ.
Πρόκειται για ένα στέλεχος που έχει συνεργασθεί τα τελευταία 15 χρόνια με σειρά κορυφαίων εκδοτικών και δημοσιογραφικών ομίλων (όπως Τερζόπουλο, IMAKO, Καθημερινή, DPG), αναλαμβάνοντας θέσεις αρχισυνταξίας, σύνταξης και ρεπορτάζ κυρίως lifestyle εκδόσεις, ενώ από τα τέλη του 2012 εργάσθηκε στην ελληνική θυγατρική κορυφαίας πολυεθνικής εταιρείας, την οποία «εγκατέλειψε» στο τέλος Οκτωβρίου, προκειμένου να αναλάβει την νέα θέση στο ελληνικό γραφείο της Uber. Επιπλέον, έχει συνεργασθεί με εταιρείες και οργανισμούς για τη διαχείριση της επικοινωνίας και των δημοσίων σχέσεών του, καθώς και των social media τους.
Όπως αναφέρουν στελέχη της αγοράς επικοινωνίας στο Startupper.gr, η επιλογή του υπεύθυνου επικοινωνίας και μάρκετινγκ έγινε με κριτήριο το «δυνατό» βιογραφικό του νέου στελέχους, το οποίο διαθέτει πολύχρονη διαδρομή και σχέσεις στο χώρο των μέσων ενημέρωσης και της επικοινωνίας, στοιχεία απαραίτητα αφενός για τη διαχείριση και τη διάχυση της εικόνας της εταιρείας προς τους πελάτες και τους συνεργάτες της και αφετέρου – και σημαντικότερο – για τη διαχείριση των σχέσεων της εταιρείας με τον Τύπο στο ενδεχόμενο έγερσης αντιδράσεων από κοινωνικούς ή ρυθμιστικούς φορείς στη λειτουργία της εταιρείας στη χώρα.
Ήδη, το πρώτο «ελληνικό» στέλεχος της Uber έχει «πιάσει δουλειά», εκκινώντας την social παρουσία της εφαρμογής στην Ελλάδα τόσο στο Facebook όσο και στο Twitter.
Σε ό,τι αφορά στο στέλεχος που θα αναλάβει τη θέση του υπεύθυνου χώρας, όλες οι πληροφορίες συγκλίνουν πως έχει ανευρεθεί, αν και το Startupper.gr δεν έχει εξασφαλίσει προς το παρόν το όνομά του, ώστε να το επιβεβαιώσει.
Σε ό,τι αφορά στο στέλεχος επιχειρηματικών λειτουργιών, αυτό αναζητείται ήδη από τον Σεπτέμβριο, οπότε και επισκέφθηκε την Αθήνα για πρώτη φορά ο «launcher» της Uber. Καθώς φαίνεται η θέση δεν κατάφερε να πληρωθεί, η εταιρεία έχει αναρτήσει σχετική αγγελία στην ιστοσελίδα της από το τέλος Οκτωβρίου. Η αγγελία παραμένει ενεργή, καθώς ακόμη αναζητείται το στέλεχος για τη συγκεκριμένη θέση.
Τέλος, σε ό,τι αφορά στο επίσημο λανσάρισμα της εταιρείας στην Ελλάδα – στη διάθεση δηλαδή της εφαρμογής για την Αθήνα – αυτό φαίνεται πως θα γίνει άμεσα – αφού κλείσει και η θέση του υπεύθυνου λειτουργιών – μεπιθανότερο διάστημα τον Δεκέμβριο.